„A szeged-kiskundorozsmai nagybani piac példája azt mutatja, hogy lehet nyereségesen működtetni a nagybani piacokat, mint logisztikai rendszereket” – mondta Gráf József szerdán Szeged-Kiskundorozsmán, a helyi nagybani piacon tett látogatásán.

A földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter hangsúlyozta, az ország második legnagyobb (az első a budapesti – a szerk.) ilyen létesítménye rendkívüli fejlesztéseket hajtott végre a közelmúltban, felismerte a lehetőségeket, s új partnereket talált már a határon túl is.

A miniszter emlékeztetett: Magyarországon az egyik legnagyobb jövő előtt álló ágazat a gyümölcs-és zöldség, így a jövőben a cél, hogy megduplázódjon az üvegház- és fóliafelület. Ehhez azonban a logisztikát is fejleszteni kell, erre példa az országban egyedülállóan Dorozsmán végbement változás. A jövőben elsősorban a hűtőházakra, csomagolókra lesz szükség, a friss termékek iránt megnőtt kereslet kielégítésére. Siker, hogy ebben az ágazatban több mint 40 milliárdért pályáztak a dolgozók az elmúlt években.

Nehezebben megy viszont a termelői értékesítő csoportok, a TÉSZ-ek létrehozása. Ma Magyarországon a termelőknek csak 16-17 százaléka tagja ilyen szervezetnek, míg például Hollandiában a 90 százalékuk. A logisztikai támogatások nagy része kizárólag ezeken a szervezeteken keresztül érkezhet - hívta fel a figyelmet a miniszter.

A dorozsmai friss zöldség-gyümölcs piacra a több mint 50 ezer termelő érkezik, főleg a Dél-Alföldről. A kereskedői érdeklődés azonban nemzetközi, egyre nagyobb számban vannak román és szerb partnerek. Elsősorban kis- és nagykereskedők vásárolnak, de növekvő arányt képvisel a vendéglátói kör is. 2009-ben csaknem 350 ezer szállító járművel 400 ezer tonna áru került a Dorozsmai Nagybani Piacra, amelynek területén 550 nyílt termelői hely biztosítja az 1.100 kiskereskedelmi vállalkozás, és a naponta piacozó mintegy 700 termelő üzletkötését.

Az utóbbi években 850 millió forintos fejlesztés valósult meg. A 7,5 hektáros piacon épült két korszerű csarnokkomplexum 3700 négyzetméteren – raktárakkal, hűtőtárolókkal, csomagoló helyiségekkel –, illetve több göngyölegraktár. A megrakott járművek forgalmát egy kétsávos bekötőút kapcsolja össze az M5-ös autópálya bevezető szakaszával.

Törökné Szántó Katalin, a piac igazgatója elmondta: jelenleg három nemzetközi együttműködésben várják az eredményeket. Temesvárral két pályázatot indítottak. A 1,4 millió eurós projekt első fordulóján már túljutottak. A harmadik fejlesztési pályázatot Szabadkával közösen adták be. „Biztosítani kell, hogy a jövőben a termelőknek is legyenek olyan felépítményeik, amelyekben tárolhatnak és hűthetnek” – mutatott rá Törökné Szántó Katalin.

Forrás: MTI

Cikk megosztása